Kulinaariklubi

Liity joukkoomme, jos olet urospuolinen kanssaeläjä ja haluaisit kokeilla, kuinka ruuan teko onnistuu. Teemme ruokaa yhdistyksen hyvinvarustetussa keittiössä ja nautimme sen kaikessa rauhassa pöydän ääressä keskustellen.

Keväällä 2014 kokoontumiset klo 12–16 seuraavina torstaina 18.1., 15.2., 14.3., 18.4. ja 16.5.

Lisätietoja antaa ryhmän vetäjä Börje Forsman, puh. 050 341 1699, s-posti: Bhoecae(at)outlook.com

Kulinaariklubin taustaa:

Kulinaariklubin yhdistävänä tekijänä on tietenkin reuma. Porukka koostuu eri reumasairauksia potevista miehistä. Tästä on ollut se selvä etu, että on oppinut tuntemaan myös muita reumasairauksia ja niiden erityisluonnetta. Paljon puhuttua ja tärkeäksi havaittua vertaistukea saa Kulinaariklubissa kuin itsestään. Vaikka sairauksista puhutaankin varsin vähän ja pääsääntöisesti keskitytään aivan muihin asioihin, niin tarvittaessa on kuuntelija ja ongelmanratkaisuryhmä koko ajan paikalla.

Käytännön sairastamiseen on itse kukin saanut ja antanut runsaasti vinkkejä. Tieto ja kokemus liikkuvat reaaliajassa ja aina kun joku klubilainen on saanut niskalenkkiä jostain ongelmasta, sen ratkaisumalli siirtyy välittömästi yhteiseksi omaisuudeksi. Sairaanhoidon muutoksissa on yhdessä pysytty paremmin kyydissä kuin yksin. Seitsemässätoista aivokoneistossa on enemmän tehoa kuin yhdessä myllyssä.

Kulinaariklubi on hienolla tavalla heterogeeninen yhteisö. Miehet tulevat hyvinkin erilaisilta elämänalueilta ja ikähaitarikin on melkoinen. Nuorin keittiötaituri on alta neljänkymmenen ja  vanhin päälle kahdeksankymmenen. Keskustelu on aina moniulotteista ja näkökulmia samaan asiaan löytyy runsaasti. Mieli pysyy pienen väittelyn tiimellyksessä virkeänä.

Ruuanlaiton ja reuman ohella klubilaisia yhdistävänä tekijänä on samansuuntainen huumorintaju. Se on sopivan tummanpuhuvaa ja asiaa tarkemmin tuntematon saattaisi kuvitella, että työn alla on tuota pikaa klubin lopettajaiset. Rankanpuoleisella huumorilla on kuitenkin Kulinaareja yhdistävä vaikutus ja synkät ajatukset karisevat nopeasti oivaltavaan vitsinvääntöön.

Pienemmissä koostumuksissa klubilaiset harrastavat monipuolisesti liikuntaa, kuntoilua, kevyitä ja vakavia konsertteja, museovierailuja ja muuta mielekkäältä tuntuvaa toimintaa. Reumaatikoille tärkeästä liikunnasta ei todellakaan ole tingitty ja Kulinaariklubi on hyvin edustettuna sekä yhdistyksen omissa että liikuntaviraston järjestämissä tilaisuuksissa. Kun välillä liikkuu ja kuluttaa kaloreita, voi taas hyvällä omallatunnolla syödä hyvin ja tavanomaista runsaammin.

Kulinaariklubin Ylikeittäjä